3 september

3 september 2017 - Berlijn, Duitsland

Wir haben es geschaft. Wij zijnin Berlijn. Na de aparte ervaring van aparte kamers toch lekker geslapen. Om kwart over negen op de fiets. Eerst 4 km terug naar de route. De route was via Petzow naar Potsdam. Eerst door de bossen en dan langs een prachtig meer de Schwielow see. Wat foto's gemaakt en daarna richting park Sanssouci. Heerlijk om zo iets bijzonders gewoon op de fiets te bezoeken. Wij hebben het hele park doorgefietst. Op een bankje onze koffie gedronken. Door de tuinen langs de paleizen fantastisch. Met onze bepakking kunnen wij de fietsen niet alleen laten. Maar om zo iets unieks te zien vonden wij al bijzonder. Daarna richting Berlijn. Dat was nog een hele trap met veel klimmetjes. De versnellingen hebben we weer allemaal kunnen gebruiken. Onderweg kregen wij onze eerste echte plensbui. Wij hebben de jacks aangetrokken en zijn onder een boom gaan schuilen. Daar kwam een aardige mevrouw ons vertellen dat er om de hoek een viaduct was waar onder wij konden schuilen. Het stond daar al vol met fietsers, maar wij pasten er nog bij. Na 10 minuten werd het droog en zijn we door gegaan naar het centrum van Berlijn . Wij kwamen Berlijn binnen via Charlotteburg. Daar was naast de doorgaande weg een makkelijk fietspad tot het midden van de stad. Vanmorgen hadden we toch nog besloten om een nacht in Berlijn te blijven en een hotel geboekt. Het gaf voldoening om te beseffen dat het doel van onze toch is bereikt na 1117 kilometer staan we midden in Berlijn. Morgen rijden wij de zelfde weg weer turg tot Petzow en daar pakken wij onze terugreis route op in Brandenburg. Dit is de hanzefietsroute van Brandenburg naar Zaltbommel. Alleen slaan wij dan iets eerder af naar Drunen. Voor morgen geven ze weer goed weer op. Als het zoals deze weken echt fietsweer is vinden we het moeilijk om een dagje rust te nemen. Tijdens het klimmen in de Harz dachten we er anders over maar nu gaat het nog steeds goed. Rien geneit van al de aandacht van zijn verwonding aan zijn been. Het is een schaafwond hij nam een bocht te kort toen hij langs een bankje liep.  Morgen richting Brandenburg en dinsdag echt op de terug reis. Vandaag 68 km. gefietst.

3 september

Deze foto werd gemaakt op 3 september 2017 in Berlijn, Duitsland.